„INNI, CZYLI MY”
REALIZACJA MUSICALU Z MŁODZIEŻĄ W BIELAŃSKIM CENTRUM EDUKACJI KULTURALNEJ W WARSZAWIE
PROJEKT SPOŁECZNO-ARTYSTYCZNY
Koncepcja artystyczna:
Musical “Inni, czyli My” (tytuł roboczy) będzie opowiadał historię grupy młodych ludzi, którzy spotykają się w alternatywnej przestrzeni artystycznej – ośrodku kultury. To miejsce, w którym wykluczeni przez społeczeństwo odnajdują akceptację, ale również muszą zmierzyć się z własnymi obawami, lękami i stereotypami. Historie konkretnych bohaterów spektaklu oraz fabuła powstaną na podstawie pomysłów młodzieży. Zamierzamy skorzystać z różnych stylów muzycznych, w tym popu, hip-hopu, musicalu broadwayowskiego, muzyki balladowej i inn. Ruch sceniczny będzie uwzględniał potencjał młodych artystów – zamierzamy opierać się na filozofii tańca organicznego, a także, jeśli będzie taka możliwość – włączyć elementy układów choreograficznych oraz udział tancerzy na wózkach.
Koncepcja realizacyjna i przebieg projektu:
Projekt zakłada realizację pełnowymiarowego musicalu z udziałem i w wykonaniu młodzieży w wieku 15-25 lat. Musical będzie dotyczył problemu wykluczenia społecznego, widzianego z perspektywy uczestników projektu. Do udziału zapraszamy osoby, chętne do współpracy w różnych obszarach artystycznych – wokalnym, tanecznym i aktorskim. Chcemy, aby projekt, nie tylko niósł przesłanie w ramach realizowanego spektaklu, ale także, aby w praktyce włączał w realizację osoby o różnych zdolnościach, umiejętnościach i potencjale. Opiekę artystyczną nad projektem obejmie reżyserka i dramatopisarka, specjalizująca się w projektach teatralno-społecznych – Natalia Fijewska-Zdanowska. W pierwszym etapie uczestnicy zostaną zaproszeni do udziału w cyklu warsztatowym, w ramach którego po zajęciach integracyjno-teatralnych, przejdziemy do pracy nad koncepcją scenariusza. Drogą improwizacji, ćwiczeń teatralnych i rozmów postaramy się poszukać wątków i tematów, dotyczących problemu wykluczenia, które są dla uczestników najbardziej aktualne, bliskie, dotyczące ich środowisk, doświadczeń i spostrzeżeń. Na podstawie pomysłów młodzieży powstanie scenariusz spektaklu, napisany przez Natalię Fijewska-Zdanowską. W ramach scenariusza powstanie także minimum 8 piosenek, które będą integralną częścią przedstawienia. Kompozytorem muzyki i aranżerem utworów będzie artysta, związany z warszawskim Teatrem Roma – Janek Traczyk. Po stworzeniu muzyki i scenariusza, rozpoczniemy próby do spektaklu. Będziemy pracować równolegle nad scenami dialogowymi, oraz muzycznymi, poszukując form wyrazu najbardziej adekwatnych dla uczestników. Przygotowaniem wokalnym aktorów zajmie się aktor i wokalista Łukasz Choroń. Istotnym elementem będzie także choreografia, którą zaopiekuje się instruktor BCEK, specjalista od tańca, oraz psycholog sportu – Michał Ciok.
Partycypacyjny charakter projektu:
Całość pracy na każdym etapie będzie miała charakter partycypacyjny, zależy nam na tym, aby finalnie spektakl był artystycznym wyrazem tego, co czują i myślą młodzi uczestnicy projektu, aby oddać im głos i dać możliwość artystycznej wypowiedzi. Oczywiście młodzi realizatorzy będą otoczeni opieką i wsparciem profesjonalistów, tak aby mogli spokojnie nabyć potrzebne kompetencje, oraz aby cały proces mógł odbyć się bezpiecznie i doprowadzić do satysfakcjonującego finału. Premiera i kolejne pokazy odbędą się na deskach sceny BCEK. Planujemy eksploatację spektaklu dla bielańskich szkół, a także dla szkół spoza dzielnicy. Chcemy, aby każdemu pokazowi towarzyszyły rozmowy z widownią, tak aby włączyć także widzów w dialog na temat wykluczenia.
Realizatorzy:
Koncepcja projektu: Beata Jeżewska/Natalia Fijewska-Zdanowska Produkcja: Beata Jeżewska Scenariusz i reżyseria: Natalia Fijewska-Zdanowska Muzyka i aranżacje: Janek Traczyk Choreografia: Michał Ciok Przygotowanie wokalne: Łukasz Choroń
W projekcie wezmą udział także osoby odpowiedzialne za: scenografię, kostiumy, oświetlenie, akustykę, koordynację artystyczną.
Rekrutacja: Osoby chętne do udziału w projekcie w roli współtwórców i aktorów prosimy o przesłanie krótkiego listu motywacyjnego (5-10 zdań), oraz krótkie nagranie musicalowe w przypadku wokalistów, na adres: bjezewska@eduwarszawa.pl do dnia 20 maja włącznie, oraz ….rodo? deklaracja od rodzica?. W odpowiedzi na maila zaprosimy na rozmowę rekrutacyjną, aby lepiej poznać chętnych uczestników. Rozmowy odbędą się w dniach 24 i 31 maja. Do dnia 3 czerwca ogłosimy listę osób, które zaprosimy do udziału w projekcie (mailem, oraz na stronie).
Warunki udziału: Osoby biorące udział w projekcie nie ponoszą żadnych kosztów z tego tytułu. Osoby zgłaszające się do udziału w projekcie deklarują udział w całości przedsięwzięcia. Bardzo prosimy o prześledzenie poniższego harmonogramu i sprawdzenie czy terminy są dla Was możliwe. Dopuszczamy nieobecność na 1 warsztacie inspiracyjnym, oraz 2 próbach, ale nie mogą to być próby generalne, ani pokazy. Nieobecności na próbach będą komplikowały realizację projektu i będą mogły skutkować wykluczeniem z prac nad spektaklem, dlatego bardzo prosimy o odpowiedzialne podjęcie zobowiązania.
Harmonogram projektu: · Warsztaty integracyjne, oraz inspiracyjne (praca nad koncepcją scenariusza): 12, 17, 18, 23, 24, 25, 26, 27 czerwca w godzinach 17:00-20:00. · Przerwa wakacyjna – prace nad scenariuszem. · Próby do spektaklu: próby aktorskie będą odbywały się od września do przełomu listopada/grudnia we wtorki w godzinach 17:00-20:00, oraz w soboty w godzinach 10:00-13:00, próby muzyczne będą się odbywały ….. Przed premierą próby sobotnie będą dłuższe, istnieje także możliwość dodatkowych terminów. Dokładny harmonogram prób podamy w wakacje. · Pokaz przedpremierowy i premiera: 5-6 grudnia. · Spektakl będzie grany od stycznia do kwietnia 2 razy w miesiącu, terminy pokazów zostaną ustalone jesienią.